مبانی نظری و پیشینه تحقیق نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم
دسته بندی | جغرافیا |
بازدید ها | 19 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 93 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 38 |


جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
1- پیشینه تحقیق----------------------------------------- 7
2-2- گردشگری------------------------------------------- 9
2-2-1- گردشگری از نظر لغوی------------------------------ 9
2-2-2- واژه توریسم------------------------------------- 9
2-3- تعریف و مفاهیم گردشگری----------------------------- 10
2-3-1- گردشگری------------------------------------------ 10
2-3-2- گردشگری داخلی (یا بومی)-------------------------- 11
2-3-3- گردشگری خارجی(یا بینالمللی)---------------------- 11
2-3-4- گردشگری از بعد جغرافیایی------------------------- 11
2-3-5- گردشگری از بعد اجتماعی--------------------------- 11
2-4- فواید گردشگری-------------------------------------- 11
2-4-1- فرهنگی و اجتماعی--------------------------------- 11
2-4-2- اقتصادی------------------------------------------ 12
2-5- گردشگری در جهان------------------------------------ 12
2-5-1- آغاز جهانگردی در دوران باستان-------------------- 12
2-6- گردشگری در جهان------------------------------------ 13
2-6-1- آغاز جهانگردی در دوران باستان-------------------- 13
2-6-2- گردشگری در دوران قرون وسطی----------------------- 14
2-6-3- گردشگری در دوران رنسانس-------------------------- 15
2-6-4- گردشگری در دوران انقلاب صنعتی و بعد از آن--------- 15
2-6-5- گردشگری در ایران--------------------------------- 16
2-6-6- روند توسعه گردشگری در ایران قبل و بعد از انقلاب--- 16
2-7- روند شکلگیری گردشگری در گیلان----------------------- 18
2-8- رابطهی جغرافیا و فعالیتهای گردشگری----------------- 18
2-9- اشکال عمده توریسم---------------------------------- 19
2-10- انواع توریسم-------------------------------------- 19
2-11- مفهوم توسعه--------------------------------------- 20
2-12- تئوری قطب رشد------------------------------------- 20
2-13- توسعه پایدار-------------------------------------- 21
2-14-تاریخچه سیستم توزیع محصولات و خدمات گردشگرى--------- 22
2-15- تاریخچه شرکتهاى خدمات مسافرتى در ایران------------ 23
2-16- فدارسیون بینالمللى اتحادیه آژانسهاى مسافرتى(UFTAA) 24
2-17- سازمان میراث فرهنگى و گردشگرى و شوراى عالى میراث فرهنگى و گردشگرى-------------------------------------------------------- 25
2-18- انواع فعالیت شرکتهاى خدمات مسافرتى---------------- 25
2-18-1- فعالیت شرکتهاى خدمات مسافرتى برحسب نوع مجوز------ 25
2-18-2- فعالیت شرکتهاى خدمات مسافرتى بر حسب بعد سازمانى-- 26
2-18-3- فعالیت شرکتهاى خدمات مسافرتى برحسب سطح فعالیت---- 28
2-18-4- کارگزاران مسافرتى(آژانسها یا سفرگذارىها)--------- 29
2-19- ساختار شرکتهاى خدمات مسافرتى---------------------- 29
2-19-1- واحد فروش و بازاریابى---------------------------- 29
2-19-2- واحد عملیات-------------------------------------- 30
2-19-3- واحد ذخیرهی جا----------------------------------- 30
2-19-4- واحد ادارى و اجرایى------------------------------ 30
2-19-5- واحد محاسبات و امور مالى------------------------- 30
2-19- کارکنان شاغل در واحدهاى خدمات مسافرتى------------- 31
2-19-1- مدیرعامل----------------------------------------- 31
2-19-2- مدیر فنى----------------------------------------- 31
2-19-3- مدیر تور----------------------------------------- 32
2-20- تور و اجزاى آن------------------------------------ 32
2-21- راهنمای تور--------------------------------------- 34
2-22- اهمیت راهنمایان در تورهاى گردشگرى----------------- 34
2-23- مسئولیتها و وظایف راهنما-------------------------- 34
2-24- فرایند اجراى تور---------------------------------- 35
2-25- انواع سفرهاى گروهى که در داخل کشور برگزار مىشود--- 36
2-25-1- سفرهاى طبیعتگرا---------------------------------- 36
2-25-2- طبیعتگردى و راهنماى کویر------------------------- 37
2-26- دستورالعملهاى ویژه برگزارکنندگان تور طبیعت-------- 38
2-1- پیشینه تحقیق
با وجود تحقیقاتی که در ارتباط با گردشگری صورت گرفته است، در زمینه تحقیق حاضر، کتابی مدون موجود نمیباشد ولی میتوان به چند کتاب و مقاله در ارتباط با گردشگری و توریسم، به شرح ذیل اشاره نمود:
«فوتیس کیلیپیریسو استلا زارداوا» در سال2012 در مقالهای با عنوان «توسعه گردشگری پایدار در یک محیط رو به تغییر» موضوعات مربوط به سازمانهای گردشگری(آژانسهای مسافرتی و سازمانهای میهماننوازی) را مورد بررسی قرار داد. آگاهی نسبت به مسأله گردشگری انبوه، محققان را به سمت گردشگری و محیط و نیز استفاده از روشها و سیاستهای قبلی توسعه توریسم سوق میدهد. مدیران، محققان، اساتید دانشگاهی، برنامهریزان، متصدیان تور و مجامع بینالمللی همانند UNEP و سازمان گردشگری جهانی به واسطه تضاد میان گردشگری انبوه و محیط به دنبال توسعه اشکال جدید گردشگری؛ بویژه برنامههای منتهی شده به حذف اثر گردشگری بر محیط، حفظ مزایای ملی و محلی توریسم هستند. لذا به دلیل وجود مسایل آلایندگی سازمانهای ذیربط(یعنی آژانسهای مسافرتی، متصدیان تور، هتلها و سایر سازمانهای میهماننوازی و ...)، این روشها نقش چندانی در حل معضلات نداشته و به عنوان یک راهحل جامع محسوب نمیشوند.
«کرنل نیکول جوکان»، «میهالا سابینا جاکان» در سال2013 در مقالهای با عنوان «گردشگری و مسافرت در راستای توسعه اقتصادی» نوشته است: امروزه اکثر کشورها به دنبال غلبه بر تأثیرات مغایر بحرانهایی هستند که در شناسایی موقعیتشان به دلیل رکود شدید و وخیمتر شدن شرایط اقتصادی با شکست مواجه هستند. گردشگری یکی از ارکانی است که باید از سوی دولتها در سرتاسر جهان(به عنوان یک راهحل در تقویت رشد اقتصادی) مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرد.
«رنجبریان»(1379)، در کتابی با عنوان «برنامهریزی توریسم در سطح ملی و منطقهای»، به بررسی اهمیت و شیوههای برنامهریزی گردشگری پرداخته و فرایند برنامهریزی گردشگر را ترسیم نموده، و چنین نتیجه گرفته که اتخاذ روشی منسجم و حفظ توازن میان عوامل اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی برای برنامهریزی در امر گردشگری گامی مهم و اساسی است.
«خاکساری»(1382)، در مجموعه مقالات بررسی سیاستها و برنامههای توسعه گردشگری در جمهوری اسلامی ایران، پیرامون برنامهریزی توسعه گردشگری، معتقد است که امروز همهی کشورها، اعم از توسعهیافته و در حال توسعه و حتی کشورهای عقبمانده پذیرفتهاند که هر توسعهای تنها با برنامهریزی امکانپذیر است. این موضوع بخصوص در ارتباط با توسعه پایدار بیشتر اهمیت مییابد. توسعه گردشگری پایدار، به دلیل اهمیت آن و تأثیرات بالقوه مثبت و منفی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و زیستمحیطی که میتواند داشته باشد، بدون برنامهریزی امکانپذیر و دستیافتنی نخواهد بود.
«نظرینژاد» و دیگران(1383)، در کتاب «نقش میراث فرهنگی و صنعت گردشگری در توسعه کشور و معرفی اولویتها»، ایران را یکی از متمدنترین کشورهای دنیا میداند که ابنیه تاریخی، بناهای فرهنگی و جاذبههای توریستی آن در همه کشورهای دنیا از شهرت بسیار بالایی برخوردار است و بسیاری از توریستهای جهانی را برای مسافرت به این کشور ترغیب و تشویق میکند.
«نظری»(1388)، در پایاننامه خود تحت عنوان «برنامهریزی توسعه توریسم در شهرستان مشکین شهر» با استفاده از مدل تحلیلی SWOT، افزایش درآمد و توسعه منطقهی مورد مطالعه خود را مستلزم برنامهریزی توسعه گردشگری دانسته و به این نتیجه رسید که برای تحقق توسعه گردشگری، نیازهای توسعه باید همزمان تعریف و برطرف شوند.
«رضوانی»(1385)، در کتاب «جغرافیا و صنعت توریسم»، این گونه نوشته که پیشرفتهای متنوع تکنولوژی قرن حاضر موجبات پیشرفت ارتباطات، حمل و نقل، افزایش سرعت و آسایش نسبی مسافرت را در پی داشته که در نتیجهی آن، انقلاب بزرگی در صنعت گردشگری به وجود آمد و به دنبال آن، ایجاد مراکز و خدمات گردشگری و فعالیتهای مرتبط با آن توسعه یافت، تا جایی که گردشگری خارجی در سالهای اخیر، منبع قابل توجهی برای تأمین نیازهای ارزی و ایجاد اشتغال بسیاری از کشورها بوده است و به عنوان یکی از اقلام صادراتی نامرئی، نقش مهمی را در عرصهی تجارت جهانی ایفا میکند . این صنعت آنچنان در توسعه اقتصادی، اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صنعت نامرئی نامیدهاند.
پیشینه تحقیق مبانی نظری دانلود چارچوب نظری پیشینه تحقیق در پایان نامه سایت آگهی رایگان