مبانی نظری و پیشینه سواد رسانه ای
دسته بندی | علوم اجتماعی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 363 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 85 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
1-2- مقدمه............................................................... 8
2-2- تاریخچۀ سواد رسانه ای در برخی از کشورهای جهان...... 8
2-2-1- مفهوم سواد رسانه ای......................................... 11
2-2-2- عناصر سواد رسانه ای.............................................. 12
2-2-1-1- دسترسی...................................................... 12
2-2-1-2- تحلیل............................................ 12
2-2-1-3- ارزیابی............................................... 12
2-2-1-4- ایجاد محتوا.................................................... 12
2-2-3- هدف سواد رسانه ای.................................................... 12
2-2-4- اهمیت و ضرورت سواد رسانه ای................................... 13
2-2-5- اصول سواد رسانه ای............................................... 14
3-2- جایگاه سواد رسانه ای در نظام آموزش کشور ................... 15
3-2-1- عناصر کلیدی در سواد رسانه ای.................................... 16
3-2-2- لزوم آموزش سواد رسانه ای................................ 17
3-2-3- سیاستگذاری برای آموزش سواد رسانهای در ایران......... 20
3-2-4-مزیتهای آموزش سواد رسانه ای برای مخاطبان........ 21
3-2-5- مفاهیم کلیدی در سواد رسانه ای.......................... 21
3-2-5- 1- همۀ رسانه ها «ساخت» هستند......................... 21
3-2-5- 2- رسانه ها به واقعیت ساخت میدهند....................... 22
3-2-5- 3- مخاطبان با معانی رسانه ای مذاکره می کنند.............. 22
3-2-5- 4- رسانه ها ملاحضات تجاری دارند................................ 22
3-2-5- 5- پیامهای رسانه ای متضمن ارزش و ایدئولوژی است.......... 22
3-2-5- 6- رسانه ها ملاحضات اجتماعی و سیاسی دارند........ 23
3-2-5- 7- شکل و محتوا در رسانه ها رابطه نزدیک دارند...... 23
3-2-5- 8- شکل و محتوا در رسانه ها رابطۀ نزدیک دارند............... 23
3-2-6- ویژگیهای اصلی سواد رسانه ای..................................... 23
3-2-7- اصول و رویکردهای نظری سواد رسانه ای..................... 24
3-2-8- گونه شناسی سواد رسانه ای.................................... 30
3-2-9- ویژگیهای پروژههای سواد رسانهای............................. 32
3-2-10-فرایند چند بعدی سواد رسانه ای.................................... 40
3-2-11- توانایی های مرتبط با سواد رسانه ای.......................... 41
3-2-12- سواد رسانه ای در جامعه .............................. 41
3-2-13- جنبه های سواد رسانه ای............................. 43
3-2-14- مراحل کسب سواد رسانه ای............................ 43
3-2-14-1- داشتن آگاهی کامل در خصوص استفاده از رسانه ها....... 43
3-2-14- 2- برخورد منتقدانه با محتوای رسانه ها........................... 44
3-2-14- 3- تحلیل زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی محیط رسانه.. 44
3-2-14- 4- جانبداری از رسانه و استفاده از آن برای تغییرات اجتماعی.. 44
3-2-15- دلایل فراگیری سواد رسانه ای.................................... 45
3-2-16-توسعه سواد رسانه ای ............................................ 45
3-2-17- سواد رسانه ای به عنوان یک نوآوری تکنولوژیکی .......... 46
3-2-18- مهمترین مراحل تکامل سواد رسانه ای...................... 47
3-2-19-رسانه متعامل و کارکرد های آن................................... 47
3-2-20- نیاز به سواد رسانه ای در فضای رسانه ای امروز............. 48
3-2-21- ارتباطات اجتماعی سالم بوسیلۀ اطلاعات و دانش.......... 49
3-2-22-پیامدهای رسانه.................................................. 50
3-2-23- سواد رسانه ای از نظر هابز...................................... 53
4-2- 1- تلفیق نظر لاسول و هابز در زمینۀ سواد رسانه ای ....... 54
4-2- 2- الگوی سواد رسانه ای جیمز پاتر .................................... 57
4-2- 3- ساختارهای دانش رسانه ای از نظر پاتر........................ 58
4-2- 4- مفهوم سواد رسانه ای و ارتباط آن با رسانه جمعی ..... 59
4-2- 5- تعریف سواد رسانه ای و وسایل ارتباط جمعی............... 60
4-2- 6-سطوح سواد رسانه ای در رسانه های جمعی ................. 64
4-2- 7- فرایندهای شناختی آموزش سواد رسانهای در رسانه های جمعی.. 65
4-2-8- موافقان سواد رسانه ای ................................................. 66
4-2- 9-مخالفان سواد رسانه ای................................................. 67
4-2- 10- جایگاه تفکر انتقادی در سواد رسانه ای...................... 67
4-2- 11-تولید متن رسانه ای در رسانه های جمعی.................... 68
4-2- 12-ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی رسانه های جمعی و سواد رسانه ای.... 69
4-2- 13-رهنمودهایی برای برنامه های جامع سواد رسانه ای......... 69
4-2- 14- نظریه های رسانه در تعامل با سواد رسانه ای............... 70
4-2- 15- نظریۀ برجسته سازی..................................... 71
4-2- 16- نظریۀ یادگیری اجتماعی..................................... 71
4-2- 17- نظریۀ استفاده و خشنودی....................................... 71
4-2- 18- نظریه گلوله جادویی..................................................... 72
4-2- 19- نظریۀ انتقادی.................................................... 73
4-2- 20-نظریۀ مارپیچ سکوت..................................................... 73
4-2- 21- نظریۀ کاشت یا پرورش................................ 73
4-2- 22-نظریۀ امپریالیسم فرهنگی............................................ 74
4-2- 23- نظریۀ نشر نوآوری...................................................... 75
4-2- 24- نظریۀ شکاف آگاهی.................................................. 75
4-2- 25- نظریه استحکام یا تأثیر محدود.................................... 76
4-2- 26-نظریه اجتماعی سواد رسانه ای و رسانه های جمعی..... 76
بخش دوم: پیشینۀ تحقیق
5-2- سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته در ایران .................... 77
5-2-1- سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته در خارج ......... 80
6-2- چارچوب نظری تحقیق..................................... 82
7-2- سوالات تحقیق................................. 85
7-2-1-فرضیه های تحقیق ................................................ 85
7-2-1- -1- فرضیه اصلی.......................................... 86
7-2-1- -2- فرضیات فرعی.............................................. 86
8-2- الگوی نظری پژوهش................................................... 87
- ۹۶/۰۹/۱۱
- ۱۰۰ نمایش